اختصاصی

رشته‎های تخصصی در ارتباط با هنر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.75 (2 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
از نگاه تصویری تا نگاه خیرة واقعی
ضرورت نظریه لکانی فیلم زمانی که نظریه پردازان  فیلم دهة هفتاد  برای اولین بار به اندیشة ژاک لکان توجه کردند تا بر درک‌شان از سینما بیافزایند، تمرکزشان محدود بود. چون خود  لکان هرگز در بارة فیلم نظریه‌پردازی نکرد، نظریه پردازان  به حوزه‌ای از اندیشة او توجه کردند که  به نظر می‌رسید آسان‌تر از همه به تجربة سینمایی منتقل شود. آن‌ها تقریبا، تنها به مقاله‌ای استناد کردند که  «مرحلة آینه‌ای به عنوا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
آبیِ کیشلوفسکی و آبی‌ترِ شوپنهاور
      "البته که عواطف را بر می‌انگیزم. جز عواطف چه چیز دیگری هست؟ فقط همین است!"کریستف کیشلوفسکی (به نقل از مونیکا مارر)"نزد من ارادة بی‌شناخت بنیان واقعیت امور است"آرتور شوپنهاور ادامه مطلب: آبیِ کیشلوفسکی و آبی‌ترِ شوپنهاور اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.50 (3 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
مخملِ آبیِ عشق / نقد جامعه شناختی فیلم Her
    او Her  روایت آشنای ارتباط گریزپای انسان معاصر با تکنولوژی است. تکنولوژی‌ای که با وسعت روزافزونش بر تنهایی و انزواگرایی و جامعه‌گریزی بشر امروز دامن می‌زند. انسان سرگردان و الکن از ابراز عشقی که حتی نمی‌تواند با هم­نوعش ارتباط برقرار کند. اسپایک جونز (کارگردان اثر) در لحظات نفس‌گیر و تکان دهنده‌ای عمق این تنهایی و ناتوانی را به تصویر می‌کشد. تئودور(خواکین فونیکس)، شخصیت اصلی فیلم، متصدی یک ش
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.98 (27 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
تحلیل فیلم Nymphomaniac
تازه‌ترین اثر لارس فون تریر از همان آغاز با نام خود و پس از مشخص شدن موضوع، قیمت بلیت (بیش از 250 دلار) و ویدئوهای منتشر شده از آن به یک بمب خبری تبدیل شد؛ اما برخلاف تمامی این حواشی فیلم زن شهوت‌خواه Nymphomaniac یک فیلم آرام با ظاهری پرآشوب است. برای آشنایی با آن باید صبور بود و همراه با کوچک‌ترین جزئیات شد تا بتوان در مورد آن نظر داد. برای خوانش زن شهوت‌خواه باید با زبان آشنا بود تا بتوان با
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
خشونت... نه خون  و نه فریاد / بررسی خشونت در فیلم‌های میشاییل هانکه
  در اغلب فیلم های هالیوودی، خشونت امری است جسمانی که با فریاد، وحشت، پاشیدن خون، بریده شدن پوست و قطعات بدن و یا با صحنه‌های مشمئزکنندة حیوانات و حشرات خود را نشان می‌دهد. می‌توان گفت خشونت‌های بازنمایی شده در فیلم‌های هالیوودی بازنمایشی فرمی و ظاهری در تصاویر هستند. خشونت‌های ظاهری که برای تزئین فیلم به وجود می ‌آیند. هدف از نشان دادن این نوع خشونت ها در اکثر فیلم‌های هالیوودی، جذب مخاطب و با
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
روی پوست لغزندۀ شهر نگاهی به شخصیت‌پردازی در فیلم «خط ویژه»
    خلاصۀ داستان خط ویژه[1] ماجرای چند جوان خام و پرسوداست که می­خواهند یک شبه ره صد ساله رفته و پول هنگفتی به جیب بزنند. برای رسیدن به این هدف، مشخصات حساب بانکی سرمایه­دار دم‌کلفتی را پیدا و حسابش را هک می‌کنند تا با 10 میلیارد تومانی که به جیب می­زنند، قاچاقی از کشور خارج شوند و به سمت آینده‌ای نامعلوم در آن سوی مرزها بروند، امّا یک اشتباه در حین عملیات باعث می‌شود که پول مورد نظرشان به ح
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
مادر خوب، مادر بد:  بررسی نقش مادر در چند فیلم سینمای ایران و سریال مادرانه
  چکیده:این نوشتار تلاش می‌کند تا با نگاهی به چند فیلم سینمای ایران و یک سریال در سال‌های اخیر، با نگاهی انتقادی، هویت «مادر» را در این فیلم‌ها بررسی کند. فیلم‌های «نارنجی پوش» (مهرجویی؛ 1390)، «پنهان» (رحمانی؛ 1389)، «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» (هادی؛ 1390)،  «من همسرش هستم» (شایسته؛ 1390)، و سریال «مادرانه» (افشار ؛ 1392) فیلم‌های انتخابی این متن هستند که در آنها مادر خانواده، در جایگاه نقش
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
مرگ و جامعه : نگاهی جامعه‌شناختی  به سه گانه بهمن فرمان‌آرا
  چکیده: این نوشتار سعی دارد تا با نگاهی جامعه‌شناختی سه‌گانه بهمن فرمان‌آرا پیرامون مرگ، "بوی کافور، عطر یاس"، "خانه‌ای روی آب" و "یک بوس کوچولو" را مطالعه و رابطه متقابل این آثار را با جامعه‌ی معاصر ایران بررسی کند. برای مطالعه فیلم‌ها از رویکرد «بازتاب» در جامعه‌شناسی هنر (الکساندر، 2003) و در جامعه‌شناسی سینما (جاروی، 1999)، بهره گرفته شده ‌است. این دو رویکرد، هنر را به مثابه ابزاري تلقی می

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما